I dagsläget går det inte att handla via hemsidan till utlandet. Kontakta dock gärna oss om du vill handla från utlandet, så ska vi se om det går att ordna.

Vi erbjuder fri frakt på leveranser över 800 kronor, via ombud, på hela vårt sortiment med undantag för vår outlet. Där kostar frakten 89 kronor om du köper för mindre än 800 kronor.

Hemleverans varierar i pris beroende på vikt och vart paketet ska skickas. Du kan se hur mycket det kostar för din order om du går vidare till kassan.

De flesta artiklar i vårt sortiment levereras inom 2-5 arbetsdagar. Vissa produkter har dock längre leveranstid, då står leveranstiden specificerad på produktsidan.

Ta kontakt med oss omgående via mejl eller telefon, så hjälper vi dig. Se till att dokumentera skadan med bilder. Om skadan upptäcks vid leverans eller upphämtning av paketet, ta då ej emot paketet.

När vi har skickat din order, går ett meddelande ut till din mejl med en spårningslänk så att du kan följa din order. Har du inte fått någon mejl, ber vi dig kolla i skräpinkorgen. Annars kontakta oss så kollar vi så att mejladressen du uppgivit stämmer och skickar ut ett nytt mejl.

Börja med att kolla så att orderbekräftelsen inte har hamnat i skräpinkorgen. Hittar du inget där, kontakta oss så kollar vi så att mejladressen du angivit stämmer och skickar ut en ny orderbekräftelse.

Tapetshopen följer lagen om distanshandel och tillämpar returrätt inom 14 dagar från den dag du tagit emot varan.

Dock innefattas inte produkter från vår Outlet, och inte produkter som är specialbeställda (exempelvis specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel).

Börja med att kontakta oss på mejl eller telefon och meddela din retur.

Tänk på att:

– Förpackningen måste vara helt obruten

– Varor kan returneras inom 14 dagar, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick. Packa varan väl.

– Du står själv för returfrakten. Vi kan erbjuda en eller flera returfraktsedlar mot en kostnad på 199:- SEK per paket. Kredit utfärdas när returen anlänt till oss.

– Du kan skicka returen till oss och ordna med frakt på egen hand. Tänk då på att returen EJ får skickas via ombud utan måste skickas direkt till oss. Om paketet skickas till ombud debiteras man 250:- i arbets- och administrationskostnader.

– Kredit utfärdas inom 30 dagar när returpaketet anlänt till Tapetshopen.se.

Returer på grund av felaktig vara/reklamation står tapetshopen.se för.

Kredit utfärdas inom 30 dagar när returpaketet anlänt till Tapetshopen.se.

Vi hanterar  dock vanligtvis återbetalningar snabbare än så. Normalt sätt inom några dagar från det att vi tagit emot en retur. Beroende på hur du har betalat kan det ta några bankdagar upp till en vecka innan återbetalningen kommer in på ditt konto. Kontakta gärna oss om du har några funderingar kring din återbetalning.

Skicka ett mejl till info@tapetshopen.se där du beskriver vad som har skett. Bifoga gärna bilder och försök beskriva defekten/händelsen så noggrant som möjligt.

Tänk på att:

  • Avbryt tapetsering genast om du upptäcker någon defekt eller materialfel.
  • Spara alltid etiketten på rullen, den behövs ofta vid reklamation för att se vilken batch tapeten tillhör.
  • Uppsatta rullar är godkända rullar och kan ej reklameras

Kontakta gärna oss på mejl eller telefon om du har några frågor.

Vi samarbetar med Klarna som erbjuder betalning via kort, faktura, banköverföring, bankkonto och Swish.

Har du betalat med direktbetalning, via kort, banköverföring eller kopplad bankkonto dras pengarna 1-2 bankdagar efter det att vi har skickat din beställning. Om det inte går att dra pengar från kontot, skickas istället en faktura till den mejladress som du uppgav vid köptillfället.

Om du har valt att betala med faktura har du 30 dagar på dig att betala från det att vi har skickat varorna till dig.

Opaciteten på olika tapeter kan variera. Vi rekommenderar alltid att ha en enfärgad yta under, men i vissa fall går det bra. Fråga gärna oss. 

Om väggen har starka färgskiftningar eller om underlaget är sugande, rekommenderar vi alltid att du grundmålar innan tapetsering.

  • Hink med vatten och tvättsvamp (cellulosasvamp rekommenderas)
  • Vattenpass eller lod
  • Pensel
  • Roller
  • Tapetverktyg (för Easy-up/Non woven tapeter)
  • Tapetborste (för papperstapeter)
  • Sax
  • Tapetkniv och extra rakblad
  • Skärlinjal med klots (för papperstapeter)
  • Skarvrulle  
  • Tumstock
  • Tapetbord (endast nödvändigt när du tapetserar med papperstapeter)

Underlaget ska vara rent, torrt och jämnt. Läs mer om olika underlag här.

Om det är gamla överlappsskarvar kan man slipa ner dem med ett sandpapper.
Man kan även skära bort lösa överlappsskarvar med en kniv och sedan spackla och slipa för att få en jämn yta innan du tapetserar.

Läs mer om mönsterpass här.

  1. Slå av strömmen och montera ned vägguttaget.
  2. Tapetsera över hålet och skär sedan bort tapeten som täcker hålet, sätt sedan tillbaka uttaget igen.

Det finns olika teorier om var i rummet man ska börja tapetsera, du kan börja i det mest iögonfallande hörnet eller vid ett fönster eller en dörr.
Oavsett vart du börjar i rummet, ska man alltid vara noga med att första våden blir rak.

Läs hur du tapetserar i hörn här.

Läs hur du gör vid fönster och dörrar här.

När du tapetserar, var alltid noga med få bort alla blåsor under tapeten. Det gör du enklast med hjälp av rekommenderat tapetverktyg.

Om du får blåsor trots detta, beror det oftast på att det saknas lim eller att du använt för lite lim.
Det kan också bero på gamla blåsor från föregående tapet som sväller upp pga limmet.
Detta går oftast tillbaka av sig själv när limmet torkat men om du upplever att blåsan är större än en handflata,
bör man åtgärda detta direkt genom att slipa och spackla innan du fortsätter att tapetsera.

Om man upptäcker blåsorna efter att limmet torkat, kan man med ett vasst rakblad skära ett snitt
genom hela blåsan och försiktigt försöka få in lim i blåsan. Tryck sedan till och låt limmet torka.

EasyUp och Nonwoven sätts nästan alltid kant i kant. När det gäller papperstapeter så kan det variera. Förr sattes allt med överlapp men numera förekommer både tekniker. Kolla på etiketten vad det står om just din tapet. Är du fortfarande osäker, kontakta gärna oss, så hjälper vi dig. 

Det beror oftast på att man har använt för lite lim.

Det beror oftast på att fel lim används eller har man tvingat tapeten på plats.
Om en våd hamnar snett, ska man inte tvinga den på plats utan lossa hela våden och börja om.

De flesta struktur- och vinyltapeter har ett ytskikt som kan tas bort, detta underlättar arbetet om du ska tapetsera om i framtiden.

Non-woven tapeter är gjorda av pappersmassa med textilfibrer, vilket gör den till en slitstark och formstabil tapet som inte sväller. Det gör att du kan limma direkt på väggen och sätta den kant i kant.

EasyUp tapeter är slitstarka, formstabila och enkla att sätta upp. Du limmar direkt på väggen och sätter den kant i kant. De flesta EasyUp tapeter har en väldigt hög opacitet, vilket gör att den täcker alla färger och mönster under. Det innebär att du inte behöver grundmåla innan du tapetserar, så länge underlaget inte är sugande.  Om du i framtiden ska tapetsera om, är det också en fördel att ha en EasyUp tapet under då du slipper skarvslipning och spackling.

Skillnaden är att EasyUp/Non-woven tapeter är gjorda av pappersmassa med textilfibrer, det gör den våtstark så att den inte sväller. Det är anledningen till att du kan limma direkt på väggen och sätta den kant i kant. Papperstapeter är endast tillverkat av papper och därför appliceras limmet direkt på tapeten som oftast sedan sätts upp med en överlappning.

Det innebär att man inte behöver tillsätta lim, utan det finns redan på tapetens baksida. För att aktivera limmet kan man använda olika metoder.
Vi rekommenderar dock alltid att man ska följa instruktionerna på produktetiketten.

Vi rekommenderar att alltid följa de limrekommendationer som finns på produktetiketten. Generellt används ett Non-woven lim till Easyup tapeter till papperstapeter används ett lim anpassat för papperstapeter. 

Hittade du inte svaret på din fråga? Kontakta oss så hjälper vi dig.